De drie lessen voor productontwikkeling met impact van Léon Polman

De drie lessen voor productontwikkeling met impact van Léon Polman

18 november 2020 De droom van 0
leon polman, green side

Léon Polman was vorig jaar een van de genomineerden voor ‘Wereldverbeteraar van het jaar’, won bijna en hij is nog steeds bezig met het waarmaken van zijn dromen. In deze blog deelt hij zijn ontwikkeling van het laatste jaar en deelt hij de drie lessen die hij heeft geleerd in productontwikkeling voor een mooiere wereld.

Steeds vaker en meer zie je producten ontstaan met als doel om een probleem op te lossen. Een mooie ontwikkeling die nieuwe inzichten oplevert. Waar houden deze ondernemingen rekening mee? Welke keuzes maken ze? 

Léon: ‘Als oprichter van de sociale onderneming Green Side houd ik me veel bezig met deze vraag. Wat mij betreft zijn er drie lessen die je in elk nieuw product kan verpakken.’

#1: DUURZAAM EN MODULAIR

Les één gaat over twee fasen van de productontwikkeling, 1) de start: waar is het product van gemaakt, waar komt het materiaal vandaan? En hoe kan je zorgen dat de volledige potentie hiervan wordt benut. 

Zo zamelt Rebottled oude wijnflessen in om daar drinkglazen van te maken en vist Plastic Whale plastic uit de grachten om daar weer boten en andere producten van te maken. 

Fase 2 gaat erom dat je bewust nadenkt wat er met je product gebeurt als die kapot gaat, of als een duurzaam notitieboek is volgeschreven. Hoe kun je dat het beste vormgeven? Het mooiste voorbeeld op dit vlak is Fairphone, waarbij je letterlijk elk onderdeel van de telefoon los kunt bestellen en heel simpel kunt vervangen om deze te repareren.

#2: LOKAAL MET AANDACHT

Bij nieuwe producten of diensten is het van belang om te kijken naar de lokale mogelijkheden voor productie. Hoe kan je dit proces vormgeven zonder je te richten op China of zelfs in een uithoek van Nederland? Hoe kan je de transportkosten minimaliseren en het ambacht zo groot mogelijk maken? 

Een mooi voorbeeld is het atelier Made Here dat kleding produceert in Nederland, samen met professionals uit Syrië en Irak die dit ambacht ook nog goed kennen.

#3: IMPACT MAAK JE SAMEN

De laatste les is dat je altijd moet denken in overvloed, een product dat impact wilt maken denkt niet in concurrentie en schaarste maar aan het grotere doel. Een mooi voorbeeld hiervan is Tony Chocolonely die hun ‘Fairchain’ proces openlijk gedeeld heeft en Albert Heijn heeft inmiddels zijn eigen variant hiervan in de schappen liggen. Tony Chocolonely promoot dus openlijk om hun proces te kopiëren omdat ze weten dat dit bijdraagt aan een mooiere wereld. 

MODU als voorbeeld voor een betere wereld

Vanuit Green Side leggen we onze notitieboeken langs deze drie meetlatten. Vanuit deze eisen is ons nieuwste notitieboek ontstaan: Het MODU notitieboek. 

  • Duurzaam en Modulair: MODU bestaat uit een omslag van gerecycled leer en een binnenkant van enkelzijdig geprint papier. Het papier in de binnenkant is navulbaar. Heb je jouw notitieboek volgeschreven? Vervang deze dan door nieuw papier. 
  • Lokaal met aandacht : Het papier wordt op de fiets lokaal ingezameld bij basisscholen en bij lokale sociale werkplaatsen met de hand ingebonden. 
  • Impact maak je samen: MODU is ontstaan in samenwerking met de sociale onderneming iamoo. We hebben onze kennis naast elkaar gelegd en besloten samen een nieuw product te ontwikkelen.

Maak impact

Léon: ‘Welke ideeën heb jij om de wereld te verbeteren? Welke droom heb jij die je wilt waarmaken? Leg ze eens langs de drie lessen en kijk waar je op uit komt, ik ben benieuwd!’ heb je vragen neem dan gerust contact op met Léon via Green Side. Meer weten over MODU? Kijk dan op green-side.nl/modu

Wil jij zelf een mooi bedrijf beginnen, maar loop je nog te talmen? Doe dan eens mee aan Bouw aan je Droom.