Onderwijs waarin kinderen kind kunnen zijn

Onderwijs waarin kinderen kind kunnen zijn

10 april 2019 0

Vorige week woensdag 3 april 2019 was mijn laatste bouwdag van het programma ‘Bouw aan je droom’. Ik stapte de eerste bouwdag binnen met een globaal idee, een wens: ‘Onderwijs waarin kinderen kind kunnen zijn’. Het werd me al snel duidelijk dat er innerlijk werk te doen was, want wie sprak deze wens uit? Dat was die kleine meid die ooit zelf in de klas zat, hoopvol uit het raam keek, zich netjes aanpaste, en stilzwijgend het programma onderging. Een vrouw die zich later in het leven stort om ‘het’ te zoeken en nu begrijpt dat dit haar leven heeft getekend en gekleurd. Het leverde een ruwe schets op van een idee om de weg terug te gaan naar de verloren schat. Door de ogen van mijn drie kinderen zie ik elke dag weer hoe het moet zijn geweest, fris, hoopvol, en vol nieuwsgierigheid.

Zeker in de ogen van mijn dochter met het syndroom van Down, dat ik ook wel de droom van Down noem. Ergens diep van binnen, Down-in, is mijn kleine meid er nog. Op de laatste bouwdag stapte ik in de trein na dagenlang te knutselen aan iets dat het dan moest worden… Ik zocht houvast omdat ik kennelijk diep van binnen wist dat er eigenlijk iets anders moest gebeuren: overgave.. Ik zie de vragende blikken van de groep nog voor me: wat heeft ze nu gedaan?

Ik bekende kleur, kwam te voorschijn en stapte over mijn eigen schaamte heen, omdat het kon. De boodschap was: ik mag er zijn! De groep was veilig en we bouwden allemaal, door ergens onze eigen schaamte eens diep in de ogen te kijken en te zien dat daar de schat huist. Ik had er al veel over gelezen, maar het zelf gaan doen is andere koek. De drang om het avontuur aan te gaan is mooi en liefdevol opgebouwd. Lieve reisgenoten en begeleiders: ik dank jullie met heel mijn hart voor dit geschenk. Een geschenk dat doorgegeven mag worden aan het onderwijs. En hoewel ik nog niet weet hoe, weet ik dat het goed komt omdat ik mijn drempel ben overgegaan die ik nemen moest om mijn droom te verwezenlijken.

Ik zet me al enkele jaren in voor inclusief onderwijs door maandelijks blogs te schrijven voor het project in1school. Door verschillen in de klas te omarmen kun je ook de verschillende aspecten van jezelf ontdekken. Je hebt immers andere mensen nodig om weerspiegeling te vinden: en dat kan dus ook als je al 48 jaar bent!